Kære læser !
Det er 3. søndag i advent og næstsidste MomsMail i år. Mange er sikkert på vej ind i den sidste arbejdsuge inden juleferien og får muligvis slet ikke læst MomsMail for næste uge før vi skriver 2015. Til jer vil jeg allerede nu ønske en Glædelig Jul og et Godt og Lykkebringende Nytår.
Ugen har bragt en stribe spændende artikler og en række nye afgørelser. Bl.a. fastholder Skatterådet, at salg af gavekort i sig selv ikke er en momspligtig leverance, medens provision og administrationsbidrag udløser momspligt.
Folketinget fortsætter hvor det slap, lovgivningsarbejdet er på højtryk for at kunne afsluttes inden jul.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Derivatives & Financial Instruments: 6 - 2014
Styresignal om dokumentationskrav ved transport af bekæmpelsesmidler
Styresignal om vederlag for værgemål vedr. momsfritagelse
Ændring af momsbekendtgørelsen og ændring af spiritusafgiftsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse om onlinekasino og bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om online væddemål
Skattekontrol - flere automatiske indberetninger mellem EU lande og globalt
Tax revenues rebounding from the crisis but tax mix varying widely, OECD says
Vær på forkant og forudbestil afgiftsvejledningen for 2015
Uddannelsesinstitutioners ret til afgiftsgodtgørelse og momsfradrag står for fald
Skat for landmænd – nu i 3. udgave
Bindende svar
Moms og gavekortprodukter - bonusprogram
Samarbejde mellem udvalgte afdelinger i to boligselskaber - selvstændige ansættelsesforhold ved særskilte ansættelsesaftaler - ikke selvstændig gruppe i momsretlig forstand - momsfritaget udlejning af fast ejendom
Domme
Registreringsafgift - parallelimport - luksusbil - hæftelse
Registreringsafgift - udenlandsk indregistreret køretøj - ibrugtagning - bopæl
Moms - skrotbiler - affaldsbehandling - forventningsprincippet
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
foreignHogstadomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141208' AND [SkatteraadChanged] <= '20141214') OR ([LSRChanged] >= '20141208' AND [LSRChanged] <= '20141214') OR ([ByretChanged] >= '20141208' AND [ByretChanged] <= '20141214') OR ([LandsretChanged] >= '20141208' AND [LandsretChanged] <= '20141214') OR ([HojesteretChanged] >= '20141208' AND [HojesteretChanged] <= '20141214')) ORDER BY AppelId DESC
Derivatives & Financial Instruments (DFI)Derivatives & Financial Instruments: 6 - 2014 I denne udgave:
|
FSR - danske revisorerStyresignal om dokumentationskrav ved transport af bekæmpelsesmidler FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
FSR - danske revisorerStyresignal om vederlag for værgemål vedr. momsfritagelse FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
FSR - danske revisorerÆndring af momsbekendtgørelsen og ændring af spiritusafgiftsbekendtgørelsen FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
FSR - danske revisorerBekendtgørelse om onlinekasino og bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om online væddemål FSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
HomannSkattekontrol - flere automatiske indberetninger mellem EU lande og globalt På ECOFIN mødet d. 9. dec. 2014 blev det besluttet at udvide omfanget af informationer, der automatisk udveksles mellem EU-landene. Den automatiske udveksling af oplysninger er fastlagt i et direktiv. |
OECDTax revenues rebounding from the crisis but tax mix varying widely, OECD says Tax burdens and revenue collection in advanced economies are reaching record levels not seen since before the global financial crisis, but the tax mix continues varying widely across countries, according to new OECD research published today. |
PwCUddannelsesinstitutioners ret til afgiftsgodtgørelse og momsfradrag står for fald I et nyt udkast til styresignal ændrer SKAT den mangeårige praksis, der har givet uddannelsesinstitutioner mulighed for en høj godtgørelse af deres energiafgifter (el og vand) samt fradrag for momsbelagte fællesudgifter. Den nye praksis træder i kraft den 1. juli 2015. |
SEGESSkat for landmænd – nu i 3. udgave Skat for landmænd udkom sidste gang i 2011, og siden er det gået over stok og sten med ændringer af skattereglerne på flere vigtige områder for landmanden. |
Vedrører: Momsloven § 4, § 13, stk.1, nr. 11, § 21, § 23 og § 37. Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 1, § 23 og § 24
Skatterådet kan bekræfte, at der ikke skal opkræves moms af de i sagen aktuelle gavekortprodukter på udstedelsestidspunktet. Derimod kan Skatterådet ikke bekræfte, at den provision som en række forhandlere modtager ved salg af gavekortprodukterne, er momsfri. Ligeledes er den provision som Spørger modtager for håndteringen af gavekortprodukterne momspligtig. Spørger har derimod fradragsret for moms af forhandlerprovisionen.
Skatterådet afviser, at svare på et spørgsmål om et markedsføringsbidrag, da dispositionen ikke er konkretiseret.
Skatterådet kan bekræfte, at der ikke skal opkræves moms ved ind- og udbetaling af point i henhold til et konkret bonusprogram. Skatterådet kan derimod ikke bekræfte, at den provision som spøger modtager i forbindelse med driften af bonusprogrammet er momsfri.
Skatterådet kan bekræfte, at spørger har fradragsret for moms af indkøb til bonusprogrammet.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 21, stk. 1 -3, § 23 og § 24. Momsloven § 3, stk. 1, § 4, stk. 1 og 2, § 13, stk. 1, nr. 8 og nr. 19. Lønsumsafgiftsloven § 1, stk. 1
Skatterådet bekræfter, at der er tale om selvstændige ansættelsesforhold, når to boligselskaber indgår særskilte ansættelsesaftaler med de enkelte medarbejdere samt at de arbejdsydelser, som de ansatte udfører, i det hele bliver betragtet som en integreret del af den momsfrie udlejning af fast ejendom. Ligesom det bekræftes, at der er tale om en momsfritaget udlejning af fast ejendom, når Boligselskab 1 udlejer en ideel andel af et nærmere angivet lokale til Boligselskab 2. Derimod afviser Skatterådet på baggrund af Højesterets dom, SKM2008.542.HR , at det er muligt for udvalgte boligafdelinger under de to boligselskaber at danne en selvstændig gruppe omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 19. Endelig afviser Skatterådet at besvare spørgsmål 2-5 under henvisning til, at besvarelsen har karakter af rådgivning.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 19, stk. 2 (dagældende)
En køber af en luksusbil parallelimporteret fra Tyskland havde ved købet opnået en besparelse på 48 pct. i forhold til listeprisen. Den lave pris skyldtes, at sælgeren ved afgiftsberigtigelsen af bilen havde opgivet en for lav pris til SKAT, hvorfor der ikke var betalt fuld registreringsafgift af bilen.
Der var under sagen enighed om, at køberen som udgangspunkt hæftede for den unddragne registreringsafgift på objektivt grundlag efter den dagældende registreringsafgiftslovs § 19, stk. 2. Spørgsmålet var imidlertid, om køberen var omfattet af SKATs særlige administrative praksis, hvorefter et krav om efterbetaling af registreringsafgift ikke gøres gældende mod en køber, der i god tro har købt en bil hos en bilforhandler.
Retten nåede frem til, at køberen ikke kunne ikke anses for at være i god tro vedrørende den manglende betaling af registreringsafgift, idet køberen var bekendt med bilens indkøbspris i Tyskland og derfor ikke havde grundlag for at tro, at det inden for den pris køberen betalte for bilen ville være muligt at afholde registreringsafgift, moms og avance til sælgeren. Endvidere udtalte retten, at omstændighederne omkring sælgeren og parternes aftaleindgåelse ikke kunne anses for sædvanlige for en forhandlervirksomhed.
Af disse grunde var køberen ikke omfattet af SKATs administrative praksis for ikke at efteropkræve registreringsafgift, og Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1. Lov om registrering af køretøjer § 2, stk. 1. Registreringsbekendtgørelsen § 7, stk. 1
Sagsøgeren flyttede tilbage til Danmark efter en årrække at have været bosat i Sverige og kørte ved flere lejligheder i sin svensk indregistrerede bil i Danmark. Da sagsøgeren var den registrerede ejer af bilen og ikke havde dokumenteret ikke også at være den reelle ejer af bilen, ansås køretøjet for registreringsafgiftspligtigt i medfør af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1, jf. registreringslovens § 2, stk. 1, og registreringsbekendtgørelsens § 7, stk. 1.
Retten fandt det ikke godtgjort, at sagsøgeren havde overdraget brugsretten til bilen i medfør af registreringsbekendtgørelsens § 7, stk. 2, hvorved retten blandt andet lagde vægt på, at det ikke var godtgjort, at sagsøgeren havde haft rådighed over en anden bil, mens han boede i Danmark.
Vedrører: -
Det blev ved Højesterets dom i SKM2012.529.HR fastslået, at når sagsøgeren skrotter biler, der er indleveret til sagsøgeren, leverer selskabet en momspligtig skrotningsydelse til bilejeren.
Sagsøgeren gjorde gældende, at SKAT med SKM2006.751.SKAT havde ændret praksis for afgiftsperioder, der lå efter de perioder, som Højesteret havde taget stilling til. SKM2006.751.SKAT måtte således efter sin ordlyd forstås sådan, at sagsøgeren for disse perioder ikke leverede en momspligtig skrotningsydelse, men derimod en momsfri intern ydelse. Herved var der efter sagsøgerens opfattelse skabt en praksis, som ikke med tilbagevirkende kraft kunne ændres i forhold til selskabet.
Byretten afviste sagsøgerens udlægning af SKM2006.751.SKAT . Skattemyndighederne havde derfor været berettiget til at genoptage og forhøje sagsøgerens momstilsvar i medfør af skatteforvaltningslovens § 31.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 18-12-2014 dom i C-131/13 Schoenimport "Italmoda" Mariano Previti Turbu.com Turbu.com Mobile Phone’s
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – Hoge Raad der Nederlanden (Nederlandene) – fortolkning af artikel 17, stk. 3, litra b), artikel 28b, punkt A, stk. 2, og artikel 28c, punkt A, litra a), i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og af artikel 138, stk. 1, artikel 169 og artikel 178, litra a), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – momsovergangsordning for samhandelen mellem medlemsstaterne – varer, der forsendes eller transporteres inden for Fællesskabet – svig begået i ankomstmedlemsstaten – hensyntagen til svigen i afsendelsesmedlemsstaten – hvorvidt den i sjette direktivs artikel 28c, punkt A, litra a), fastsatte fritagelse finder anvendelse på disse varer
Tidligere dokument: C-131/13 Schoenimport “Italmoda” Mariano Previti - Ny sagDen 18-12-2014 dom i C-639/13 Kommissionen mod Polen
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 96, 97 og 98 sammenholdt med bilag III i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – nedsat sats – anvendelse af en nedsat momssats på varer, der er beregnet til brandsikring
Tidligere dokument: C-639/13 Kommissionen mod Polen - Ny sagDen 18-12-2014 dom i C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser
Traktatbrud – tilsidesættelse af artikel 4, stk. 3, TEU – tilbagesøgning af uretmæssigt udbetalte beløb – afgifter opkrævet i strid med EU-retten – national lovgivning der med tilbagevirkende kraft begrænser retsmidlerne for tilbagesøgningskrav vedrørende beløb der er betalt med urette – overtrædelse af princippet om beskyttelse af den berettigede forventning og retssikkerhedsprincippet
Tidligere dokument: C-640/13 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige - Ny sag
Sagen omhandler:
Finder principperne i Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – ifølge hvilke artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i sjette direktiv 77/388 , som ændret ved direktiv 91/680/EØF, om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter er til hinder for en praksis med hensyn til berigtigelse af angivelser og opkrævning af moms, som sanktionerer en tilsidesættelse af dels de forpligtelser, der følger af formaliteter, der er fastsat i national lovgivning i overensstemmelse med artikel 18, stk. 1, litra d), dels de regnskabs- og angivelsesforpligtelser, der følger af nævnte artikel 22, stk. 2 og 4, ved at nægte adgang til fradragsret ved anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt – også anvendelse i tilfælde af en afgiftspligtig persons fuldstændige tilsidesættelse af de i de nævnte bestemmelser omhandlede forpligtelser, når der under alle omstændigheder ikke hersker nogen tvivl om den afgiftspligtige persons stilling og ret til fradrag?
Henviser udtrykkene »obblighi sostanziali«, »substantive requirements« og »exigences de fond« i de forskellige sprogversioner af Domstolens dom af 8. maj 2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07 – for så vidt angår omvendt betalingspligt for moms – til pligten til at betale moms, overtagelsen af afgiftsgælden eller eksistensen af materielle betingelser, som begrunder, at den afgiftspligtige person pålægges den omhandlede afgift og som regulerer fradragsretten med henblik på at sikre det EU-retlige princip om momsens neutralitet, såsom eksempelvis sammenhæng, afgiftspligt og adgangen til fuldt fradrag?
Domstolens dom:
Artikel 18, stk. 1, litra d), og artikel 22 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, som ændret ved Rådets direktiv 91/680/EØF af 16. december 1991 skal fortolkes således, at disse bestemmelser indeholder formelle betingelser for fradragsretten, hvis tilsidesættelse, under omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, ikke medfører en fortabelse af denne ret.
EU Council also discussed the Financial Transaction Tax and other tax related issues
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 3, nr. 2-5 og 15, i lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love (Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elafgiften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft, nedsættelse af den grønne check og afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)
Bekendtgørelse om registrering af køretøjer
Høring af udkast til bekendtgørelse om momskompensation til velgørende foreninger mv.
Oprettelsesdato: 08-12-2014
Høringsfrist: 06-01-2015
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Tilpasninger til engrosmodellen)
Oprettelsesdato: 08-12-2014
Høringsfrist: 07-01-2015
Høring over bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om onlinekasino og bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om online væddemål
Oprettelsesdato: 08-12-2014
Høringsfrist: 12-12-2014
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 48 |
Spm. 49 |
Spm. 50 |
Spm. 51 |
Spm. 52 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 13 | Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 14 |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Bilag 13 | Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 14 |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Bilag 13 | Supplerende hørigssskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 14 |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Spm. 126 |
Spm. 129 |
Spm. 133 |
Spm. 134 |
Spm. 135 |
Spm. 136 |
Spm. 137 |
Spm. 140 |
Spm. 143 |
Spm. 144 |
Spm. 145 |
Spm. 197 |
Spm. 231 |
Spm. 267 |
Spm. 268 |
Spm. 269 |
Spm. 270 | Spm. om flere ressourcer til grænsekontrollen på Lolland og Falster, til skatteministeren Svar |
Spm. 271 |
Spm. 272 | Spm. om talepapir fra samrådet den 11/12-14 om reklameafgift, til skatteministeren Svar |
Spm. 273 | Spm. om at fremsende Kammeradvokatens notat om reklameafgiften, til skatteministeren Svar |
Spm. 274 |
Spm. 275 |
Spm. 276 |
Spm. 277 |
Spm. S 450 |
Spm. S 456 |
Spm. S 457 |
Spm. S 458 |