Kære læser !
Denne uges MomsMail indeholder dels (igen) en række artikler, et bindende svar om fast ejendom (også igen), et par domme fra EU-Domstolen og en længere række dokumenter fra EU om told. Sidst men ikke mindst åbnede Folketinget jo igen i ugens løb, så der er på ny masser af bilag fra Skatteudvalget.
God læselyst og god efterårsferie.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Regeringens lovkatalog
Momsregistrering ved salg af ydelser til private i EU
National omvendt betalingspligt - så kom styresignalet endelig?
Levering af tjenesteydelser til en filial, der er medlem af en fællesregistrering
Stigning i afgiften for spildevand med 50 %
Administrative lettelser på vej til erhvervslivet
Omfattet af 2015-reglerne? Hvad skal jeg gøre?
Hotelmoms - Fradragsretten på hotelmoms øges måske pr. 1. januar 2015 til 100 %
Salg af elektronisk leverede ydelser til private
Fraflytning og moms
Momsfritagelse for leverancer til pensionskasser - Status på ATP-dommen
Hvordan er det nu med fradrag for tab på debitorer?
Ændring af de svenske fradragsregler for repræsentation
Fjernsalgsreglerne og involvering af transportør
Financial Transaction Tax: Pan-European Market for Master-Feeder - Structures or Part of It - Smothered?
Number 2, October 2014
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal - Afgift af ansvarsforsikringer for motorkøretøjer - beregningsregel vedr. minimumsafgift - korrigering af SKATs juridiske vejledning
Bindende svar
Moms på fast ejendom - udlejning og salg
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 42
2 domme
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141006' AND [SkatteraadChanged] <= '20141012') OR ([LSRChanged] >= '20141006' AND [LSRChanged] <= '20141012') OR ([ByretChanged] >= '20141006' AND [ByretChanged] <= '20141012') OR ([LandsretChanged] >= '20141006' AND [LandsretChanged] <= '20141012') OR ([HojesteretChanged] >= '20141006' AND [HojesteretChanged] <= '20141012')) ORDER BY AppelId DESC
BDOI forbindelse med Folketingets åbning har regeringen fremlagt sit lovkatalog. Det vil sige en oversigt over de lovforslag, som forventes fremsat i denne samling. På skatteområdet er der ingen overraskelser. |
BDOMomsregistrering ved salg af ydelser til private i EU Fra nytår skal der betales moms i det land, hvor køberen bor, når det gælder salg af visse elektroniske ydelser, teleydelser samt radio- og tv-programmer m.v. SKAT har allerede åbnet for registrering. |
EYNational omvendt betalingspligt - så kom styresignalet endelig? SKAT har nu endelig offentliggjort styresignalet vedrørende den nationale omvendte betalingspligt for mobiltelefoner, kredsløbsanordninger m.v. Og der er visse ændringer. |
EYLevering af tjenesteydelser til en filial, der er medlem af en fællesregistrering EU-Domstolen har afsagt dom i den længe ventede Skandia-sag. Domstolen har i den forbindelse afgjort, at levering af tjenesteydelser fra et tredjelandsselskab til selskabets filial i EU er momspligtig, hvis filialen er medlem af en fællesregistrering i den pågældende medlemsstat. |
EYStigning i afgiften for spildevand med 50 % Folketinget vedtog i 2009 en forhøjelse på 50 % af samtlige afgiftssatser på spildevand samt en forhøjelse af bundgrænserne fra 20.000 kr. til 30.000 kr. for den særlige godtgørelse på henholdsvis 70 % og 80 % af den betalte afgift. |
EYAdministrative lettelser på vej til erhvervslivet Skatteministeriet har sendt et lovforslag i høring, der medfører administrative lettelser for virksomheder, der er registreret for punkt- og energiafgifter. Efter planen skal ændringerne træde i kraft pr. 1. januar 2015. |
EYOmfattet af 2015-reglerne? Hvad skal jeg gøre? Fra 1. januar 2015 skal der betales moms i forbrugslandet, hvis du leverer teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester og visse elektronisk leverede ydelser til private. Er din virksomhed omfattet af reglerne, så er det nu, du skal i gang. |
EYHotelmoms - Fradragsretten på hotelmoms øges måske pr. 1. januar 2015 til 100 % I forlængelse af Aftale om vækstpakke 2014 har regeringen nu fremsat forslag til finanslov for 2015, hvor det foreslås, at fradragsretten på hotelmoms øges fra de nuværende 75 % til 100 %. Fradragsretten forudsætter fortsat, at omkostningen er strengt erhvervsmæssig. Det øgede fradrag på hotelmoms er et forsøg på at øge de danske hoteller og konferencecentres konkurrencedygtighed i forhold til udlandet og kommer i forlængelse af forøgelsen fra 50 % til 75 % i januar 2014. |
EYSalg af elektronisk leverede ydelser til private Den 1. januar 2015 træder de nye regler om levering af bl.a. elektronisk leverede ydelser til private i kraft. Er du omfattet? |
EYAfståelsesvederlag på fraflytning af lejemål er momspligtigt. |
EYMomsfritagelse for leverancer til pensionskasser - Status på ATP-dommen Med ATP-dommen fastslog EU-Domstolen, at en pensionskasse kan betragtes som en investeringsforening i momsmæssig forstand, der kan købe forvaltning uden moms. Dommen åbner mulighed for tilbagesøgning af moms, men SKAT har endnu ikke udstedt styresignal om dommens betydning for dansk praksis. SKAT har dog suspenderet forældelsesfristen. |
EYHvordan er det nu med fradrag for tab på debitorer? At opnå momsfradrag for tab på en debitor kan i visse tilfælde have lange udsigter, fordi man som kreditor skal foretage en række handlinger, før tabet kan konstateres og herefter reguleres. |
EYÆndring af de svenske fradragsregler for repræsentation Fradragsretten for repræsentationsomkostninger i Sverige har tidligere være begrænset til et fast momsgrundlag på 90 SEK pr. person. En ny afgørelse har nu ændret på denne praksis, og praksisændringen har tilbagevirkende kraft, hvormed tidligere perioder kan korrigeres. |
EYFjernsalgsreglerne og involvering af transportør SKAT har udsendt et styresignal, som præciserer reglerne om fjernsalg ved salg af varer til private fra andre EU-lande. Styresignalet præciserer, i hvor høj grad en fragtmand skal være involveret i et salg, for at der er tale om fjernsalg. |
IntertaxThe European Commission (EC) published a revised version of the proposal for a common system for the levy of a Financial Transaction Tax (FTT) on 14 February 2013.1 The FTT is a tax imposed on financial institutions handling for transactions in financial instruments. The proposal lacks specific provisions master-feeder structures as referred to in the UCITS Directive. As yet little is known about the consequences of a lack of such provisions. |
Forsikringsselskaber, der udbyder ansvarsforsikring af motorkøretøjer skal efter årets udgang beregne en minimumsafgift efter lov om afgift af motoransvarsforsikringer, § 3, stk. 2 eller 3. Minimumsafgiften skal som udgangspunkt beregnes på grundlag af summen af de erstatninger, der er udbetalt i kalenderåret. SKAT korrigerer sin vejledning vedrørende fastsættelsen af beregningsgrundlaget for minimumsafgiften. Der kan således ikke ske reducering af afgiftsgrundlaget for minimumsafgift for den del af erstatningsbeløb, der overstiger 1 mio. kr.
Vedrører: Momsloven § 3, stk. 1, § 4 og § 13, stk. 1, nr. 8, 1. pkt., nr. 9, litra b samt stk. 2.
Spørger påtænker salg af en byggegrund, som henstår efter færdiggørelse og salg af første del af et planlagt byggeri. Grundarealet har stået ubenyttet hen, men er nu udlejet. Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan sælge grunden uden opkrævning af moms, såfremt grunden på salgstidspunktet har været udlejet momsfrit i mindst 6 måneder. Det har ikke betydning for besvarelsen af spørgsmål nr. 1, såfremt grunden ved et eventuelt senere salg udmatrikuleres.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 16-10-2014 dom i C-605/12 Welmory
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – begrebet »fast forretningssted« – tjenesteydelser, der leveres af et selskab A, der har hjemsted i en medlemsstat, til et selskab B, der har hjemsted i en anden medlemsstat – selskab B benyttelse af selskabs A’s infrastruktur med henblik på disse tjenesteydelser – hensyntagen til det sted, hvor selskab A har hjemsted
Tidligere dokument: C-605/12 Welmory Sp - Ny sag
Den 16-10-2014 dom i C-334/13 Nordex Food
Toldunion
Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april 1999 om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter og i særdeleshed af artikel 4, stk. 1, og artikel 51 – eksportrestitutioner – for sen fremlæggelse af eksportlicens – fremlæggelse af forfalskede dokumenter til dokumentation for varers ankomst til destinationslandet – berigtigelse af disse uregelmæssigheder under proceduren – konsekvenser
Tidligere dokument: C-334/13 Nordex Food - Dom
Den 06-11-2014 indstilling i C-499/13 Macikowski
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 9, 193 og artikel 199, stk. 1, litra g), artikel 206, 250 samt 252 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – proportionalitetsprincippet og princippet om afgiftsmæssig neutralitet – afgiftspålæggelse af en levering af en fast ejendom i forbindelse med en tvangsfuldbyrdelsesprocedure – national retsforskrift der forpligter den foged, der gennemfører et sådant salg, at betale moms af en sådan transaktion – betaling af købsprisen til den kompetente ret og nødvendigheden af at sidstnævnte overfører det momsbeløb, der skal betales, til fogeden – fogedens økonomiske og strafferetlige ansvar i tilfælde af manglende betaling af momsen – forskel mellem den lovmæssige frist for en afgiftspligtig persons betaling af momsen og den frist, der er fastsat for en sådan foged – umuligt at fradrage den indgående afgift
Tidligere dokument: C-499/13 Macikowski - Komornik - Ny sag
Den 06-11-2014 dom i C-546/13 ADL
Toldunion
Præjudiciel – Corte Suprema di Cassazione (Italien) – fortolkning af artikel 10, stk. 2, og artikel 12 i Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif og de forklarende bestemmelser til kapitel 84, anden del af bilag I, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1549/2006 af 17. oktober 2006 – højttalere beregnet til at gengive lyd ved at omdanne et elektromagnetisk signal til lydbølger og kunne udelukkende tilsluttes en pc og som sælges separat – tarifering i pos. 8471 eller 8518 i den kombinerede nomenklartur før ikrafttrædelsen af forordning nr. 1549/2006
Tidligere dokument: C-546/13 ADL - Ny sag
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Consiglio di Stato (Italien) – fortolkning af artikel 8, stk. 2, i Rådets direktiv 95/59/EF af 27. november 1995 om forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak bortset fra omsætningsafgift og artikel 7, stk. 2, i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak – forpligtelse til at fastsætte samme sats for værdipunktafgiften og samme beløb for den specifikke punktafgift for alle cigaretter – national lovgivning, hvorefter der alene for cigaretter med en lavere detailsalgspris end cigaretter i den mest efterspurgte prisgruppe fastsættes en punktafgift på 115% af grundbeløbet
Domstolens dom:
Artikel 7, stk. 2, og artikel 8, stk. 6, i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak skal fortolkes således, at de er til hinder for en national bestemmelse, såsom den i hovedsagen omhandlede, der ikke fastsætter samme minimumspunktafgift for alle cigaretter men en minimumspunktafgift, som alene finder anvendelse på cigaretter med en lavere salgspris end prisen for cigaretter i den mest efterspurgte prisgruppe.
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Administrativen sad – Varna (Bulgarien) – fortolkning af artikel 20 og 138, stk. 1, sammenholdt med artikel 139, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – fritagelse i forbindelse med levering af varer – erhververens manglende opfyldelse af betingelsen om »en momsregistreret person« – angivelse af dette forhold i Den Europæiske Unions databank fremgik først efter levering af varerne – pligt for sælgeren i henhold til administrativ praksis og retspraksis til at fastslå ægtheden af erhververens underskrift eller en af dennes befuldmægtigede – principperne om afgiftsneutralitet, proportionalitet og om beskyttelse af den berettigede forventning – direkte virkning
Domstolens dom:
1) Artikel 138, stk. 1, og artikel 139, stk. 1, andet afsnit, i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2010/88/EU af 7. december 2010, skal fortolkes således, at de under omstændigheder som de i hovedsagen foreliggende er til hinder for, at en afgiftsmyndighed i en medlemsstat afslår at indrømme ret til momsfritagelse for en levering inden for Fællesskabet med den begrundelse, at erhververen ikke var momsregistreret i en anden medlemsstat, og at leverandøren hverken har godtgjort ægtheden af den underskrift, der er påført de dokumenter, som leverandøren har fremlagt til støtte for sin angivelse af den levering, der hævdes at være fritaget, eller repræsentationsbemyndigelsen for den person, der har underskrevet disse dokumenter på erhververens vegne, selv om de dokumenter, der til støtte for angivelsen blev fremlagt af leverandøren som bevis for retten til fritagelse, var i overensstemmelse med den liste over dokumenter, som i henhold til national ret skal fremlægges for nævnte myndighed, og i første omgang blev accepteret af denne myndighed som bevis for retten til fritagelse, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
2) Artikel 138, stk. 1, i direktiv 2006/112, som ændret ved direktiv 2010/88, skal fortolkes således, at den har direkte virkning, således at afgiftspligtige personer over for staten kan påberåbe sig bestemmelsen ved de nationale retter med henblik på at opnå momsfritagelse for en levering inden for Fællesskabet.
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Naczelny Sąd Administracyjny (Polen) – fortolkning af artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem – begrebet »fast forretningssted« – tjenesteydelser, der leveres af et selskab A, der har hjemsted i en medlemsstat, til et selskab B, der har hjemsted i en anden medlemsstat – selskab B benyttelse af selskabs A’s infrastruktur med henblik på disse tjenesteydelser – hensyntagen til det sted, hvor selskab A har hjemsted
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-605/12 Welmory - Indstilling
En første momspligtig person, som har etableret hjemstedet for sin økonomiske virksomhed i en medlemsstat, og som modtager tjenesteydelser fra en anden afgiftspligtig person etableret i en anden medlemsstat, skal anses for, i denne anden medlemsstat, at råde over et »fast forretningssted«, som omhandlet i artikel 44 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem, som ændret ved Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008, med henblik på fastsættelse af disse tjenesteydelsers beskatningssted, hvis dette forretningssted er kendetegnet ved en tilstrækkelig permanent karakter og passende struktur med hensyn til de menneskelige og tekniske midler, således at det kan modtage tjenesteydelser og anvende disse med henblik på dets økonomiske virksomhed, hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Bundesfinanzhof (Tyskland) – fortolkning af Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april 1999 om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter og i særdeleshed af artikel 4, stk. 1, og artikel 51 – eksportrestitutioner – for sen fremlæggelse af eksportlicens – fremlæggelse af forfalskede dokumenter til dokumentation for varers ankomst til destinationslandet – berigtigelse af disse uregelmæssigheder under proceduren – konsekvenser
Domstolens dom:
1) Artikel 4, stk. 1, i Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april 1999 om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter, som ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 2299/2001 af 26. november 2001, sammenholdt med artikel 24 i Kommissionens forordning (EF) nr. 1291/2000 af 9. juni 2000 om fælles gennemførelsesbestemmelser for ordningen med import- og eksportlicenser og forudfastsættelsesattester for landbrugsprodukter, skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for, at eksportrestitution indrømmes under særlige omstændigheder som de i hovedsagen omhandlede, hvor udførslen fandt sted uden fremlæggelse af eksportlicensen, hvis eksistens imidlertid var godtgjort på tidspunktet for udførselsangivelsen, og som blev fremlagt af eksportøren inden for den yderligere frist på en uge, som det kompetente toldsted indrømmede for fremlæggelse deraf.
2) Artikel 49 og 50 i forordning nr. 800/1999, som ændret ved forordning nr. 2299/2991, skal fortolkes således, at en eksportør, der for at godtgøre eksporterede varers ankomst til destinationslandet har fremlagt tolddokumenter, som efterfølgende viser sig at være forfalskede, ikke efter udløbet af de frister, der er foreskrevet i disse artikler, kan fremlægge gyldige tolddokumenter i forbindelse med en verserende retssag om indrømmelse af eksportrestitution, selv om denne indrømmelse blev forsinket af andre årsager end de vedrørende beviset for varernes ankomst, undtagen i tilfælde af force majeure.
3) Artikel 51, stk. 1, litra a), i forordning nr. 800/1999, som ændret ved forordning nr. 2299/2991, skal fortolkes således, at den sanktion, der er foreskrevet i denne bestemmelse, skal pålægges, når eksportøren inden for de foreskrevne frister har fremlagt dokumenter, der godtgør de eksporterede varers ankomst til destinationslandet, og disse dokumenter viser sig at være forfalskede, selv om det fremgår af gyldige dokumenter, som fremlægges under en verserende sag, at den eksportrestitution, der er blevet anmodet om, svarer til den, som ville være blevet indrømmet.
MEMO/14/576 - Preparation of Economic and Finance Ministers Council, Brussels, 14 October
Nyhedsbrev til virksomheder
Rettelse til toldtariffen - antidumpingtold
Associeringsaftale med Georgien og Moldova - træder i kraft pr. 1. september 2014
Blanket
Reimbursement of VAT to companies outside The EU
Kontrakter
Bilag 2 |
Spm. 1 |
Bilag 1 |
Spm. 1 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 13 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 789 |
Spm. 792 |
Spm. 793 |
Spm. 802 |
Spm. 806 |
Spm. 807 |
Spm. 808 |
Spm. 809 |
Spm. 810 |
Spm. 811 |
Spm. 812 |
Spm. 813 |
Spm. 817 |
Spm. 818 |
Spm. 819 |
Spm. 827 |
Spm. 828 |
Spm. 829 |
Spm. 830 |
Spm. 831 |
Spm. 833 |
Spm. 835 |
Spm. 836 |
Spm. 837 | Spm. om, hvad regelsættet i dag er, hvad angår ESP-system i nye biler, til skatteministeren Svar |
Spm. 838 | Spm. om, hvad regelsættet og status er for NCAP i dag i nye biler, til skatteministeren Svar |
Spm. 839 |
Spm. 843 |
Spm. 851 |
Spm. 852 |
Spm. 853 |
Spm. 878 |
Spm. 879 |
Spm. 899 |
Spm. 917 |
Spm. S 18 |
Spm. S 19 |
Spm. S 20 |
Spm. S 21 |
Spm. S 23 |
Spm. S 24 |
Spm. S 26 |
Spm. S 7 |